Вилучено та змінено
Взаємозв’язок людини та природи.
Види корисних копалин Природне паливо та його запаси в Україні. Використання енергоносіїв людиною. Енергія води та її використання людиною. Економне використання води в побуті. Види ґрунтів. Значення ґрунтів. Роль людини у збереженні і покращенні ґрунтів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в зоні мішаних лісів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в лісостепу. Рослини та тварини степів. Господарська діяльність людини в зоні степу. Рослинний та тваринний світ. Господарська діяльність людей у гірській місцевості.
Практичні роботи.
- Розпізнавання та характеристика кориснихкопалинсвого краю
Замінили
Дослідницький практикум на Навчальний проект
Вилучили
Як тварини впливають на ґрунт?
Раси. Зовнішні ознаки людей різних рас. Карта півкуль.. Особливості природи Євразії. Рослинний і тваринний світ Євразії. Африка – найжаркіший материк Землі. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Африки. Північна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Південна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Південної Америки. Австралія – найсухіший материк. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Австралії. Антарктида – найхолодніший материк. Особливості природи материка.
Рослинний і тваринний світ Антарктиди.
Навчальний проект.(замінено)
Мандрівка до материка, про яку тимрієш.
Будова Землі.
Сузір’я зоряного неба. Горизонт. Сторони горизонту. Компас. Молочний Шлях – наша Галактика. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт.
Екскурсія. Вивчення лінії горизонту та орієнтування на місцевості з допомогою компаса.
Інформаційний проект. Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів.
Демонстрація просторового розташування зір з допомогою моделі.
Дослідницький практикум.
Спостереження за зоряним небом (Місяцем), визначення напрямку на північ з допомогою Полярної зорі (“Запитай у батьків”).
Горизонт. Сторони горизонту. Компас.
Молекули і атоми. Розташування молекул у твердих тілах, рідинах та газах.
Фізичні величини (довжина, площа, об’єм, час) та їхнєвимірювання. Числове значення та одиниці фізичних величин. Вимірювальні прилади. Шкала приладу. Ціна поділки.
Досліди, які:
- підтверджують, що тіла складаються з дрібних частинок, між якими є проміжки; підтверджують рух молекул та атомів;
- демонструють перетворення речовин (добування вуглекислого газу; виготовлення карамелі з цукру);
Навчальні проекти.
- Вивчення властивостей газів на прикладі повітря
- Вимірювання лінійних розмірів тіла людини (ріст, об’єм грудей, ширина плечей, розмах рук, довжина кроку, відстань між великим та вказівним пальцем ін.).
- Вимірювання площі фігури неправильної форми (площі ступні ноги, долоні, листка рослини).
- Вимірювання об’єму рідини з допомогою медичного шприца (мензурки).
- Вимірювання часу з допомогою секундоміра та маятника.
- Чому ліси називають «легенями планети»? Які штучні матеріали людина створила з природних речовин?
- Які годинники використовували люди здавна?
- Коли водойми нам дякують, а коли ображаються? -
- Як тварини впливають на ґрунт?«Речовини навколо нас», інформаційно-пізнавальний проект(“Запитай у батьків”):
- Речовини, з яких будують будинок, та їхні властивості.
- Речовини, які літають у космос, та їхні властивості.
- Речовини у моєму портфелі та їхні властивості.
- Речовини у на кухні та їхні властивості.
- Речовини на городі та їхні властивості.
- Речовини у ванній кімнаті та їхні властивості.
|
Вилучено та змінено
Учень/учениця:
має уявлення про цінність природи для життя людей та залежність людей від стану
знає розташування України на карті світу, півкуль і Європи.
розрізняє форми поверхні Землі;
види корисних копалин;
класифікує гори за висотою;
наводить приклади (2-3) корисних копалини рідного краю;
навколишнього середовища. досліджує причини забруднення ґрунту;
працює з атласом і контурною картою;
характеризує природні зони;
називає:
штучні та природні водні об‘єкти;
заповідники і національні парки;
моделює ситуації щодо збереження і захисту природи.
Учень/учениця:
знає чисельність населення світу і України;
називає причини, які вплинули на розселення людей;
представників рослинного і тваринного світу материків;
пояснює залежність господарської діяльності людей від природних умов;
пристосування живих організмів до різних умов існування;
користується атласами, контурними картами, додатковими джерелами інформації, у тому числі мережею Інтернет;
складаєкомп‘ютерні презентації;
порівняльні характеристики ознак людей різних рас;
розповіді про природу материків і океанів;
виступає перед класом з підготовленою інформацією.
називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
планети Сонячної системи та вказує їхнє місце розташування;
першого космонавта Ю.Гагаріна та українських космонавтів;
видимий рух Сонця на небі обертанням Землі навколо осі;
знаходить інформацію про тіла Сонячної системи; про планети та їх дослідження;
готує розповіді в групах;
характеризує Сонце як одну із зірок у Всесвіті, Молочний Шлях як нашу Галактику;
форму та рух Місяця;
розпізнає планети на плакатах і фотографіях;
Землю за фотографіями;
порівнює планети Сонячної системи за розмірами;
спостерігає за Місяцем;
презентує своє дослідження;
розрізняєна глобусіПівнічну та Південну півкулі, екватор, полюси;
особливості планет;
2-3 сузір’я зоряного неба;
знає призначення телескопа;
уявлення стародавніх людей про Землю та Всесвіт;
визначає напрямок на північ за допомогою Полярної зорі;
визначаєсторони горизонту з допомогою компаса;
має уявлення про місце Землі у Всесвіті;
зміну фаз Місяця; будову Землі;
розпізнає на небі3-4 сузір’я
Учень/учениця:
наводить приклади фізичних тіл та речовин, з яких вони складаються;
необхідності вимірювань довжини, площі, об’єму, часу у побуті;
має уявлення про різноманітність речовин у природі;
про точність вимірювання лінійних розмірів, площі, об’єму;
називає і розпізнає агрегатні стани речовин;
називає 3-4 речовини та вказує сферу їхнього застосування;
докази існування молекул;
прилади для вимірювання лінійних розмірів тіл;
одиниці довжини, площі, об’єму, часу та співвідношення між ними;
характеризує властивості твердих тіл, рідин і газів;
розташування молекул у речовинах в різних агрегатних станах;
атоми і молекули як структурні частинки речовини;
висловлює гіпотези щодо параметрів, від яких залежать властивості тіл;
перевіряє гіпотези на досліді;
знаходить інформацію про властивості речовин та їх використання людиною на практиці;
готує в групахрозповідь про властивості речовин;
відповідає на запитання;
задає запитання;
презентує результати власних досліджень і спостережень.
визначає ціну поділки лінійки, годинника (секундоміра), мензурки, медичного шприца;
записує результати вимірювань у таблицю;
аналізує і порівнює результати, записані у таблиці;
вимірює лінійні розміри,площу,об’єм тіл, час;
знаходить інформаціюу додаткових джерелах про вимірювальні прилади, готує доповідь;
систематизує інформацію
(складає таблиці, малює схеми);
виступає з повідомленнями за заданою темою.
Учень/учениця:
працює з інформацією:
читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного;
знаходить (за завданням вчителя) в підручнику і додаткових джерелах знань інформацію, яка допомагає шукати відповіді на запитання, готує виступи та обговорює їх, презентує результати своїх досліджень;
знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими джерелами (про значення лісів для Землі; про використання вогню і тепла людиною; про штучні матеріали; про екологію водойм; про вплив тварин на ґрунт; про пісковий, водяний, сонячний, вогняний годинники; про речовини та їхні властивості);
реалізує запропонований учителем спосіб перевірки достовірності інформації;
робить висновки на основі отриманої інформації;
використовує інформацію, представленою в різних форматах: текст, схеми, таблиці;
робить висновок (приєднується до одного з висновків) на основі отриманої інформації;
приводить декілька аргументів для підтвердження своєї думки;
працює у групах;
спостерігає та досліджує
об’єкти, які відповідають тематиці запитань, аналізує отримані результати;
проводить власні дослідження.
|