П`ятниця, 18.07.2025, 17:54
Вітаю Вас Гість | RSS
Інформер
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Нормативно-правова база початкової школи

Зміни, які внесені до навчальних програм

Зміни, внесені до навчальної програми з природознавства

Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

 

 

ВСТУП (1год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА 1. НАША БАТЬКІВЩИНА - УКРАЇНА (16 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА 2. ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ

 (18 год)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА 3. НАША АДРЕСА У ВСЕСВІТІ

(12 год)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА 4. ТІЛА ТА РЕЧОВИНИ  (12 год.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА 5. ЗАПИТАННЯ ПРО ПРИРОДУ (5 год., тематика за вибором учителя

 

Окремі питання даної теми за змістом перенесені в різні розділи нової програми

 

 

Вилучено та змінено

 

Взаємозв’язок людини та природи.

 

 

 

 

 

 

 

Види корисних копалин Природне паливо та його запаси в Україні. Використання енергоносіїв людиною. Енергія води та її використання людиною. Економне використання води в побуті. Види ґрунтів. Значення ґрунтів. Роль людини у збереженні і покращенні ґрунтів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в зоні мішаних лісів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в лісостепу. Рослини та тварини степів. Господарська діяльність людини в зоні степу. Рослинний та тваринний світ. Господарська діяльність людей у гірській місцевості.

 

Практичні роботи.

  • Розпізнавання та характеристика кориснихкопалинсвого краю

Замінили

Дослідницький практикум на Навчальний проект

 

Вилучили

 

Як тварини впливають на ґрунт?

 

 

 

 

Раси. Зовнішні ознаки людей різних рас. Карта півкуль.. Особливості природи Євразії. Рослинний і тваринний світ Євразії. Африка – найжаркіший материк Землі. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Африки. Північна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Південна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Південної Америки. Австралія – найсухіший материк. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Австралії. Антарктида – найхолодніший материк. Особливості природи материка.

Рослинний і тваринний світ Антарктиди.

 

Навчальний проект.(замінено)

Мандрівка до материка, про яку тимрієш.

 

 

 

Будова Землі. 

Сузір’я зоряного неба. Горизонт. Сторони горизонту. Компас. Молочний Шлях – наша Галактика. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт.

 

Екскурсія. Вивчення лінії горизонту та орієнтування на місцевості з допомогою компаса.

Інформаційний проект. Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів.

Демонстрація просторового розташування зір з допомогою моделі.

Дослідницький практикум.

Спостереження за зоряним небом (Місяцем), визначення напрямку на північ з допомогою Полярної зорі (“Запитай у батьків”).

Горизонт. Сторони горизонту. Компас. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Молекули і атоми. Розташування молекул у твердих тілах, рідинах та газах.

Фізичні величини (довжина, площа, об’єм, час) та їхнєвимірювання. Числове значення та одиниці фізичних величин.  Вимірювальні прилади. Шкала приладу. Ціна поділки.

Досліди, які:

  • підтверджують, що тіла складаються з дрібних частинок, між якими є проміжки; підтверджують рух молекул та атомів;
  • демонструють перетворення речовин (добування вуглекислого газу; виготовлення карамелі з цукру);

 

Навчальні проекти.

  • Вивчення властивостей газів на прикладі повітря 
  • Вимірювання лінійних розмірів тіла людини (ріст, об’єм грудей, ширина плечей, розмах рук, довжина кроку, відстань між великим та вказівним пальцем ін.).
  • Вимірювання площі фігури неправильної форми (площі ступні ноги, долоні, листка рослини).
  • Вимірювання об’єму рідини з допомогою медичного шприца (мензурки).
  • Вимірювання часу з допомогою секундоміра та маятника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чому ліси називають «легенями планети»?  Які штучні матеріали людина створила з природних речовин?
  • Які годинники використовували люди здавна?
  • Коли водойми нам дякують, а коли ображаються? -
  • Як тварини впливають на ґрунт?«Речовини навколо нас», інформаційно-пізнавальний проект(Запитай у батьків”):
  • Речовини, з яких будують будинок, та їхні властивості.
  • Речовини, які літають у космос, та їхні властивості.
  • Речовини у моєму портфелі та їхні властивості.
  • Речовини у на кухні та їхні властивості.
  • Речовини на городі та їхні властивості.
  • Речовини у ванній кімнаті та їхні властивості.

 

 

Вилучено та змінено

 

Учень/учениця:

має уявлення про цінність природи для життя людей та залежність людей від стану

 

 

 

 

знає розташування України на карті світу, півкуль і Європи.

розрізняє форми поверхні Землі;

види корисних копалин;

класифікує гори за висотою;

наводить приклади (2-3) корисних копалини рідного краю;

навколишнього середовища. досліджує причини забруднення ґрунту;

працює з атласом і контурною картою;

характеризує природні зони;

називає:

штучні та природні водні об‘єкти;

заповідники і національні парки;

моделює ситуації щодо збереження і захисту природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень/учениця:

знає чисельність населення світу і України;

називає причини, які вплинули на розселення людей;

представників рослинного і тваринного світу материків;

пояснює залежність господарської діяльності людей від природних умов;

пристосування живих організмів до різних умов існування;

користується атласами, контурними картами, додатковими джерелами інформації, у тому числі мережею Інтернет;

складаєкомп‘ютерні презентації;

порівняльні характеристики ознак людей різних рас;

 

розповіді про природу материків і океанів;

виступає перед класом з підготовленою інформацією.

 

 

 

 

 

 

 

 

називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;

планети Сонячної системи та  вказує їхнє  місце розташування;

першого космонавта Ю.Гагаріна та українських космонавтів; 

видимий рух Сонця на небі обертанням Землі навколо осі;

знаходить інформацію про тіла Сонячної системи; про планети та їх дослідження;

готує розповіді в групах;

характеризує Сонце як одну із зірок у Всесвіті, Молочний Шлях як нашу Галактику;

форму та рух Місяця;

розпізнає планети на плакатах і фотографіях;

Землю за фотографіями;

порівнює планети Сонячної системи за розмірами;

спостерігає за Місяцем;

презентує своє дослідження;

розрізняєна глобусіПівнічну та Південну півкулі, екватор, полюси;

особливості планет;

2-3 сузір’я зоряного неба;

знає призначення телескопа;

уявлення стародавніх людей про Землю та Всесвіт;

визначає напрямок на північ за допомогою Полярної зорі;

визначаєсторони горизонту з допомогою компаса;

має уявлення про місце Землі у Всесвіті;

зміну фаз Місяця; будову Землі;

розпізнає на небі3-4 сузір’я

 

 

 

Учень/учениця:

наводить приклади фізичних тіл та речовин, з яких вони складаються;

необхідності вимірювань довжини, площі, об’єму, часу  у побуті;

має уявлення про різноманітність речовин у природі;

про точність вимірювання лінійних розмірів, площі, об’єму;

називає і розпізнає агрегатні стани речовин;

називає 3-4 речовини та вказує сферу їхнього застосування;

докази існування молекул;

прилади для вимірювання лінійних розмірів тіл;

одиниці довжини, площі, об’єму, часу та співвідношення між ними;

характеризує властивості твердих тіл, рідин і газів;

розташування молекул у речовинах в різних агрегатних станах;

атоми і молекули як структурні частинки речовини;

висловлює гіпотези щодо параметрів, від яких залежать властивості тіл;

перевіряє гіпотези на досліді;

знаходить інформацію про властивості речовин та їх використання людиною на практиці;

готує в групахрозповідь про властивості речовин;

відповідає на запитання;

задає запитання;

презентує результати власних досліджень і спостережень.

визначає ціну поділки  лінійки, годинника (секундоміра), мензурки, медичного шприца;

записує результати вимірювань у таблицю;

аналізує і порівнює результати, записані у таблиці;

вимірює лінійні розміри,площу,об’єм тіл, час;

знаходить інформаціюу додаткових джерелах про вимірювальні прилади, готує доповідь;

систематизує інформацію

(складає таблиці, малює схеми);

виступає з повідомленнями за заданою темою.

 

 

 

 

Учень/учениця:

працює з  інформацією:

читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного;

знаходить (за завданням вчителя) в підручнику і додаткових джерелах знань інформацію, яка допомагає шукати відповіді на запитання, готує  виступи та обговорює їх, презентує результати своїх досліджень;

знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими джерелами (про значення лісів для Землі; про використання вогню і тепла людиною; про штучні матеріали; про екологію водойм; про вплив тварин на ґрунт; про пісковий, водяний, сонячний, вогняний годинники; про речовини та їхні властивості);

реалізує запропонований учителем спосіб перевірки достовірності інформації;

робить висновки на основі отриманої інформації;

використовує інформацію, представленою в різних форматах: текст, схеми, таблиці;

робить висновок (приєднується до одного з висновків) на основі отриманої інформації;

приводить декілька аргументів для підтвердження своєї думки;

працює у групах;

спостерігає та  досліджує 

об’єкти, які відповідають тематиці запитань,  аналізує отримані результати;

проводить власні дослідження.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміни,

 внесені в нову редакцію навчальної програми

предмета «Я у світі» для 4 класу

Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Людина в суспільстві

 

 

 

Замінено:

Має уявлення про права і обов’язки людини

на

Має уявлення про права і обов’язки  члена суспільства

 

 

 

Вилучено:

Має уявлення про рівноправність людей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміни,

 внесені в нову редакцію навчальної програми

з інформатики для 4 класу

 

Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3-й клас 

 

(Вимог не було; у новій редакції вимоги конкретизовано.)

Учень/учениця:

має уявлення про використання комп’ютерав різних сферах діяльності людини;

знає правила безпечної роботи з комп’ютером і дотримується їх;

виконує навчальні завдання з використанням програм підтримки навчальних предметів;

Операції над папками і файлами. 

Замінено:

Операції над папками і файлами.  ( 3 год.)

Створення і видалення папок, видалення файлів. Копіювання файлів та папок.

На:

Файл. Папка. Упорядкування інформації. Операції над папками і файлами.  ( 3 год.)

Створення і видалення папок, видалення файлів. Копіювання файлів та папок.

 

(здійснено уточнення для усвідомленого сприйняття учнями понять файл, папка)

Замінено:

створює папки, використовуючи контекстне меню;

видаляє папки і файли , використовуючи контекстне меню;

копіюєфайли і папки, використовуючиконтекстне меню.

На:

розрізняє поняття файл, папка;

має уявлення про різні за змістом інформації файли (текстові, графічні, музичні тощо)

розуміє, що для упорядкування інформації в комп’ютері використовують файли і папки;

створює папки, використовуючи контекстне меню;

видаляє папки і файли , використовуючи контекстне меню;

копіюєфайли і папки, використовуючиконтекстне меню.

Замінено:

Опрацювання тексту на комп’ютері

 

На (дві теми):

Опрацювання тексту на комп’ютері

  і

Графічний редактор

 

Замінено:

Опрацювання тексту  на комп’ютері. (7 год.)

Тексти  і текстовий редактор. Середовище текстового редактора. Відкриття та створення   текстового документа. Редагуваннятексту. Правила введення тексту.  Форматування тексту.

Копіювання і переміщення фрагментів тексту.

Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа.

 

На:

Опрацювання тексту  на комп’ютері. (7 год.)

Тексти  і текстовий редактор. Середовище текстового редактора. Відкриття та створення   текстового документа. Редагуваннятексту. Правила введення тексту.  Форматування тексту.

Копіювання і переміщення фрагментів тексту.

Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Графічний редактор. (5год)

Графічні редактори та їх призначення.

Середовище графічного редактора. Панель інструментів. Палітра. Колір фігури і колір фону. Створення простих графічних зображень. Збереження зображень.  Вставка підпису до малюнка. Зміна кольору й розміру шрифта.

 

Замінено:

уміє розпочинати і завершувати роботу з текстовим редактором;

відкриває в середовищі редактора текстовий документ, що зберігається на носії;

розуміє поняття абзацу тексту;

 уміє переключати мовні режими роботи клавіатури;

 уміє вводити кілька абзаців тексту  з дотриманням правил орфографії і пунктуації;

 уміє виділяти фрагменти тексту (слово, рядок, абзац);

 уміє переміщувати текстовий курсор по тексту з використанням  мишки та клавіатури;

 уміє редагувати та форматувати текст: символи (розмір, колір, накреслення), абзаци (вирівнювання, відступ І-го рядка, відступи ліворуч та праворуч);

умієвставляти до текстового документа графічнізображення;

уміє зберігати текстовий документ на носії

на:

розпочинаєі завершує роботу з текстовим редактором;

відкриває в середовищі редактора текстовий документ, що зберігається на носії;

переключає мовні режими роботи клавіатури;

вводить кілька абзаців тексту  з дотриманням правил орфографії і пунктуації;

виділяє фрагменти тексту (слово, рядок, абзац);

переміщує текстовий курсор по тексту з використанням  мишки та клавіатури;

редагує та форматує текст: символи (розмір, колір, накреслення), абзаци (вирівнювання, відступ І-го рядка, відступи ліворуч та праворуч);

вставляєдо текстового документа графічнізображення;

зберігає текстовий документ на носії

Вилучено:

розуміє поняття абзацу тексту;

 

Учень/учениця:

знає призначення графічних редакторів,

орієнтується в середовищі графічного редактора;

обирає івикористовує потрібні інструменти середовища графічного редактора для створення зображення за зразком та за власним задумом;

дотримується послідовності роботи ними;

задає і змінює колір фігури і колір фону;

створює підпис до малюнка:

вводить слова і розділові знаки за допомогою клавіатури;

змінює розмір і колір шрифта;

зберігає створене зображення за вказаною адресою.

 

Електронне листування

 

Замінено на:

 

Безпека дітей в Інтернеті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення проектів

Замінено на:

Робота з  презентаціями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Замінено:

Повторення і систематизація навчального матеріалу.  Резервний час

 

На:

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 4-й клас (1 год. )

 

Замінено:

Електронна скринька та електронне листування.

Електронна адреса почтової скриньки.

Правила і етикет електронного листування

 

На:

Безпека дітей в Інтернеті. (5 год)

Правила безпечного користування Інтернетом при пошукуінформаційнихматеріалів (повідомлень).

Веб-сторінки для дітей. Дитячі бібліотеки. Навчаємось онлайн. Малюємо онлайн.

Електронне спілкування. Безпека спілкування в спільнотах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Замінено:

Виконання навчальних проектів

На:

Комп’ютерна презентація, її об’єкти. Середовище редактора презентацій.

Робота з об’єктами на слайдах презентації. Анімаційні ефекти у комп’ютерній презентації. Розробка плану створення презентації на задану тему.

Створення презентацій на основі шаблону.

 

 

 

Замінено:

Має уявлення про електронну скриньку та її адресу;

Уміє відкривати власну поштову скриньку, створену вчителем;

Уміє створювати і надсилати електронні листи; уміє вкладати файли до електронного листа;

Уміє відкривати одержангі електронні листи;

Знає правила і етикет електронного листування;

Знає правила безпечної роботи в інтернеті при електронному листуванні;

Дотримується правил і етикету електронного листування;

Дотримується правил безпечної роботи в інтернеті при електронному листуванні;

На:

Учень/учениця:

дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті при пошуку інформаційних матеріалів (повідомлень);

має уявлення про коло веб-сторінок для дітей;

називає улюблені дитячі сайти;

 запускає на виконання програму-браузер;

відкриває у вікні браузера визначену веб-сторінку, використовуючи меню закладок;

орієнтується на головній сторінці дитячого сайту;

здійснює простий пошук інформаційних матеріалів за вказаною послідовністю доступу до них;

виконує навчальні завдання з використанням комп’ютерних програм онлайн;

має уявлення про спільноти та електронне спілкування;

називає правила етикету та безпеки спілкування в спільнотах, дотримується їх.

 

Замінено:

Виконує змістовий аналіз формулювання задачі;

Моделює умову задачі за допомогою схем;

Прогнозує очікуваний результат;

Аналізує задачу та пропонує або розробляє спосіб її розв’язування;

Уміє находити варіанти розв’язуваннязадачі, проблеми

На:

Аналізує зміст завдання, яке треба виконати виконавцю;

моделює завдання для  виконавця;

прогнозує очікуваний результат;

шукає варіанти виконання завдання;

обирає найкращий варіант;

 

 

Замінено:

Має уявлення про порядок роботи над проектом;

Реалізує проект зі вказаної теми;

Записує план своєї роботи над проектом;

Використовує Інтернет для пошуку даних з теми проекту;

Використовує текстовий і графічний редактор для оформлення матеріалів із теми проекту, а також редактор презентацій;

Використовує електронну пошту для відправлення вчителю результатів своєї роботи

 

На:

Учень/учениця:

відкриває файл, що містить презентацію;

орієнтується в середовищі редактора презентацій;

розрізняє текстові та графічні об’єкти слайда;

виділяє об’єкт слайда, змінює значення його властивостей,

додає анімаційні ефекти до об’єкта слайда;

переміщує об’єкт слайда;

видаляє об’єкт слайда;

планує процес створення презентації під керівництвом учителя;

створює презентацію за шаблоном;

коментує процес створення презентації;

демонструє створену презентацію, коментує її зміст.

 

Конкретизовано:

Учень/учениця:

розуміє призначення комп’ютера;

знає правила безпечної роботи з комп’ютером і дотримується їх;

обирає потрібний редактор роботи з інформацією відповідно до поставленого навчального завдання;

має уявлення про пошук інформації в Інтернеті;

називає правила безпечної роботи в мережі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Нормативно-правова база початкової школи | Додав: ludmila (28.02.2016)
Переглядів: 271 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук