Субота, 19.07.2025, 02:36
Вітаю Вас Гість | RSS
Інформер
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Нормативно-правова база початкової школи

Зміни, які внесені до навчальної програми

Зміни,

 внесені до навчальної програми

з української мови для 4 класу

Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Мовленнєва змістова лінія

Говоріння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Читання

 

 

 

 

 

Писемне мовлення

 

 

 

Мовна змістова лінія

Тест

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Речення

 

 

 

 

 

 

 

Іменник

 

 

 

 

 

Прикметник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дієслово

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Правопис

 

 

 

Слова, значення, вимову і написання яких учні протягом навчального року мають запам’ятати

 

Графічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціокультурна змістова лінія

Тематичні групи слів, що називають державу, її столицю, державну символіку, реалії життя народу

 

Історичне минуле України, її столиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фольклорні твори великої і малої форм

 

 

 

 

 

Соціальні ролі

Стосунки в сім’ї

 

 

 

Вилучено:

Читання напам’ять віршових і прозових текстів.

 

Відтворення, розігрування діалогу із прослуханого або прочитаного твору.

Переказ епізоду із переглянутого фільму, розповіді, почутої в позаурочний час від близьких, знайомих.

Повторення зразка зв’язного висловлювання, даного вчителем, внесення деяких доповнень, змін до тексту.

 

Знаходження в книзі потрібних сторінок, параграфа, окремого оповідання тощо за змістом у кінці.

 

 

Складання загадки, лічилки, казки.

 

 

 

 

Описнайпростішихтрудовихпроцесів, у якихможутьбрати участь саміучні.

Оформленнязаписівспостережень на екскурсії, у природі.

 

 

 

 

Уявлення про складне речення, вправляння в аналізі складних речень та в складанні їх за зразком, схемою, малюнками, створеними ситуаціями.

 

 

Спостереження за закінченнями іменників, що належать до різних відмін у тому самому відмінку.

 

Побудова речень з однорідними членами, вираженими прикметниками, складних речень за зразком, за схемами з поданими сполучниками, введення їх у тексти.

 

 

Побудова сполучень слів зі спільнокореневими та синонімічними дієсловами різних семантичних груп, введення їх у речення, текст.

Переконструювання тексту зі зміною граматичної форми (із заміною однієї часової форми іншою, неозначеної форми дієслова часовою і навпаки).

І і ІІ дієвідміни дієслова, особові закінчення дієслів І і ІІ дієвідмін.

 

 

 

Кома перед сполучниками а, алев складних реченнях.

 

мехáнік, терпýг, юннáт, яринá

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розташування України в Європі.

 

 

 

 

Державні свята.

 

 

 

Історичне минуле України часів Запорізької Січі.

 

 

 

 

 

Відомі люди України минулого і сьогодення.

 

 

 

Читання і переказування уривків з українських народних казок, характеристика персонажів, визначення головної думки казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ставлення до учнів, учителів і технічного персоналу школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

Культура поведінки на природі, ставлення до природи

 

 

 

Вилучено:

читає напам’ятьвірші, прозові твори, вивчені протягом навчального року;

бере участь у відтворенні, розігруванні навчального діалогу;

висловлюєвласну думку про предмети, події, явища, почуті в розповіді, з переглянутого фільму;

 

повторюєзразок короткого висловлювання (до 5 речень), поданого вчителем, вносить свої доповнення, продовження;

 

орієнтуєтьсяв змісті книжки: легко відшукує за змістом потрібний розділ, параграф, твір тощо;

 

 

 

складає загадку, лічилку, коротку казку тощо з орієнтацією на читача;

 

 

 

 

 

 

 

бере участьу написанні колективного листа;

веде письмові спостереження за природними явищами;

 

 

має уявленняпро складне речення; співвідносить частини складного речення з простими реченнями;об’єднуєдва простих речення в одне;

 

 

 

 

 

 

 

 

будує, поширюєпрості речення однорідними членами речення, вираженими прикметниками;

 

 

 

 

 

будуєречення з однорідними присудками, вираженими дієсловами, за ілюстраціями, мовленнєвими ситуаціями, графічними моделями;

переконструйовуєнавчальні тексти шляхом заміни дієслівних форм одну одною відповідно до поставленого завдання;

 

визначаєдієслова, які належать до І і ІІ дієвідміни з опорою на закінчення в 3-ій особі множини;

 

уживаєкому в складних реченнях (у навчальних вправляннях);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Замінено:

оформлює письмову роботу відповідно до вимог, зазначених у методичних рекомендаціях «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи»;

на

оформлює письмову роботу відповідно до вимог, зазначених у методичних рекомендаціях «Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Замінено:

знає і розповідає про утворення української держави, засновників її столиці;

на

розповідає про окремі події з історії України, засновників її столиці;

 

Вилучено:

знає про те, що Україна є європейською державою, про розташування на українській території географічного центру Європи;

знає державні свята (День Незалежності, День Конституції, День Соборності України);

знає і розповідає про утворення і значення в історії України Запорізької Січі, найвідоміших гетьманів (Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького та ін.);

знає імена окремих найвідоміших українських винахідників, учених, акторів, музикантів тощо.

 

читає і розповідає українські народні казки; дає характеристику персонажам, визначає головну думку казки, пояснює її повчальний характер;

 

Замінено:

поважає старших членів родини, допомагає їм; піклується про молодших членів сім’ї; радіє успіхам і співпереживає за невдачі і прикрощі своїх рідних;

на

розповідає про свою сім’ю, про допомогу старшим членам родини, про свої обов’язки в сім’ї;

Вилучено:

підтримує дружні стосунки з однокласниками, завжди готовий допомогти їм; вболіває за честь класу і школи; поважає вчителів, толерантно ставиться до старшокласників і учнів молодшого віку, технічного персоналу школи;

цікавиться природними явищами,рослинним і тваринним світом; турбується про природу рідного краю, прагне збагатити її (садить і доглядає рослини, підгодовує птахів тощо); поводиться на природі належним чином

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміни,

 внесені в нову редакцію навчальної програми

з математики для 4 класу

 

Пояснювальна записка

Змінено:

У межах цієї змістової лінії на практичній основі в учнів формують поняття дробу: у 3-му класі – ознайомлюють із частинами (дробами з чисельником 1),у 4-му – з дробами, їх утворенням і порівнянням.

на:

У межах цієї змістової лінії на практичній основі в учнів формують поняття дробу: у 3-му класі – ознайомлюють із частинами (дробами з чисельником 1),у 4-му – з дробами, їх утворенням та порівнянням дробів з однаковими знаменниками.

Змінено:

Починаючи з 3-го класу, розглядаються типові задачі; головним завданням виступає формування в учнів уміння розв’язувати задачі певних типів.

на:

Починаючи з 3-го класу, розглядаються типові задачі(без уживання терміну); головним завданням виступає формування в учнів уміння розв’язувати задачі певних типів.

Змінено:

Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від текстової моделі (текст задачі) до схематичної (короткий запис, схематичний рисунок), а далі – до математичної (вираз, рівняння).

на:

Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від текстової моделі (текст задачі) до схематичної (короткий запис, схематичний рисунок), а далі – до математичної (вираз, рівняння).Термін математична модель задачі не вводиться.

 

Вилучено:

Для розв’язування сюжетних задач переважно обирається арифметичний спосіб;

алгебраїчний –  вводиться лише з метою ознайомлення.

 

Водночас, передбачено диференціацію змісту навчання – до програми кожного класу подано орієнтовний перелік додаткових тем для розширеного вивчення курсу. Учитель обирає теми самостійно з огляду на індивідуальні можливості і потреби учнів.

 

 

Змістова лінія, розділ, тема

Зміни у змісті навчального матеріалу

Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Числа. Дії з числами

 

 

Застосовує до обчислень правило знаходження невідомого компонента арифметичної дії;

Письмове множення і ділення багатоцифрового числа на одноцифрове

Вилучено:

Скорочена форма запису письмового ділення.

 

 

Нумерація багатоцифрових чисел

 

знає назви розрядних чисел (круглих тисяч);

замінено на:

знає назви перших двох класів та розрядів, які входять до них;

називає розрядні (круглі) числа в прямому і зворотному порядку, від будь-якого числа до вказаного;

називає розрядні одиниці першого та другого класів;

встановлює співвідношення між розрядними одиницями кожного класу;

 

Усна та письмова нумерація багатоцифрових чисел

Вилучено:

Заміна суми розрядних доданків багатоцифровим числом

Класифікує числа на чотирицифрові, п’ятицифрові, шестицифрові

 

Письмове множення і ділення багатоцифрового числа на двоцифрове та трицифрове числа

 

 

Володіє обчислювальними навичками множення на трицифрове число

Дроби

 

Вилучено:

Рівні дроби.

 

 

Просторові відношення. Геометричні фігури

 

Многокутники

 

Вилучено:

Діагональ многокутника.

Види трикутників за кутами.

Види трикутників за сторонами.

 

Елементи прямокутного паралелепіпеда: ребро, бічна грань, основа, вершина (ознайомлення)

 

Вилучено:

має уявлення про діагональ многокутника;

класифікує трикутники на прямокутні, гострокутні, тупокутні; різносторонні, рівнобедрені та рівносторонні;

конструює геометричні фігури з інших фігур;

розбиває фігуру на частини;

розпізнає елементи прямокутного паралелепіпеда – ребро, бічну грань, основу, вершину

 

 

 

 

 

 

Математичні вирази. Рівності. Нерівності

Рівняння

Вилучено:

Алгебраїчний метод розв’язування сюжетних складених задач (ознайомлення)

 

Вилучено:

розуміє, що складена задача може бути розв’язана за допомогою рівняння;

 

Нерівності

 

Вилучено:

розуміє, що нерівність із змінною може не мати розв’язків, мати один, кілька або безліч розв’язків;

 

Величини

 

Вилучено:

Розв’язування задач на обчислення тривалості події, дати початку, закінчення події.

Вилучено у зв’язку з дублюванням тем:

Перетворення одиниць вимірювання величин.

Порівняння іменованих чисел.

Арифметичні дії з  іменованими числами.

 

 

 

Швидкість

 

Вилучено:

Порівняння іменованих чисел, поданих у одиницях швидкості.

Запис та читання іменованих чисел, поданих в одиницях швидкості.

 

Площа

 

Вилучено:

Співвідношення між одиницями площі

Сюжетні задачі

 

Вилучено:

Термін: Типові сюжетні задачі

 

 

Загальні прийоми розв’язування задач

 

Вилучено:

Прикидка очікуваного результату.

 

 

 

 

 

Дослідження задачі

 

Вилучено:

виконує аналітичні, синтетичні міркування у процесі розв’язування задачі;

прогнозує очікуваний результат;

розпізнає типову задачу та актуалізує спосіб її розв’язання;

 

Додаткові теми

 

Вилучено:

Ознаки подільності на 3 або 9.

Знаходження значень числових і буквених виразів на основі знання нумерації в межах мільярда.

Раціональні прийоми обчислень. Усне множення і ділення на 5, 50, 500. Усне множення і ділення на 25, 250, 2500. Множення на 11, 101, 1001. Множення на 9, 99, 999.

Дроби. Дроби, більші за одиницю. Дріб, як частка двох натуральних чисел

Сегмент і сектор круга. Геометричні фігури у просторі: обчислення площі повної поверхні куба та прямокутного паралелепіпеда.

Залежність швидкості від зміни відстані при сталому часі; від зміни часу при сталій відстані.

Перетворення іменованих чисел, поданих у одиницях площі.

Задачі на рух тіл за течією та проти течії річки.

 

 

Числа. Дії з числами

 

Замінено:

Арифметичні дії додавання і віднімання, множення і ділення. Прийоми усного додавання і віднімання, множення і ділення в межах 1000.

на:

Прийоми усного додавання і віднімання, множення і ділення в межах 1000.

 

 

Числа. Дії з числами

Письмові прийоми множення та ділення

 

Замінено:

Прикидка результату множення і ділення.

На:

Визначення кількості цифр у добутку, частці до знаходження результату.

 

 

Числа. Дії з числами

Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел

Замінено:

Усне додавання і віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць (5600 + 3700, 80000 – 64000).

на:

Усне додавання і віднімання круглих чисел

 

Замінено:

виконує усне додавання й віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць;

виконує множення круглих (розрядних) чисел на одноцифрове число на основі укрупнення розрядних одиниць або правила множення добутку на число;

виконує ділення круглих чисел на одноцифрове число на основі укрупнення розрядних одиниць або правила ділення добутку на число;

виконує ділення круглих чисел на круглі на основі укрупнення розрядних одиниць або правила ділення числа на добуток

на:

виконує усне додавання й віднімання круглих чисел;

виконує множення круглих (розрядних) чисел на одноцифрове число;

виконує ділення круглих чисел на одноцифрове число;

виконує ділення круглих чисел на круглі

 

Арифметичні дії з багатоцифровими числами. Письмове додавання  і віднімання багатоцифрових чисел

Замінено:

Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Письмове додавання у випадку трьох доданків.

на:

Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел.

 

Замінено:

виконує додавання у випадку трьох доданків;

прогнозує кількість цифр у сумі, різниці;

перевіряє правильність виконання арифметичних дій;

володіє навичками письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел

на:

володіє навичками письмового додавання і віднімання; багатоцифрових чисел

перевіряє правильність виконання арифметичних дій

Дроби

 

Замінено:

застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу під час розв’язування практично зорієнтованих завдань

на:

знаходить дріб від числа та числа за значенням його дробу під час розв’язування практично зорієнтованих завдань

 

Просторові відношення. Геометричні фігури

 

Многокутники

 

 

Замінено:

будуєгеометричні фігури, позначає їх буквами латинського алфавіту;

на:

зображує геометричні фігури на аркуші в клітинку, позначає їх буквами латинського алфавіту:

будує прямокутник;

 

 

 

 

Математичні вирази. Рівності. Нерівності

Рівняння

Замінено:

Рівняння з однією змінною.

Рівняння, в яких один із компонентів дії  є  виразом зі змінною (ознайомлення).

на:

Рівняння з однією змінною, у яких один компонент є числовим виразом.

 

Замінено:

розв’язує рівняння з однією змінною, у яких права частина є числовим виразом, один компонент є числовим виразом;

на:

розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компонент є числовим виразом;

 

Величини

 

Площа

 

Замінено:

Співвідношення між одиницями площі.

на:

Співвідношення між одиницями площі (ознайомлення).

 

Замінено:

знає одиниці площі (мм2 , см2 , дм2 , м2 , км2 , а,  га) та співвідношення між ними;

на:

знає одиниці площі (мм2 , см2 , дм2 , м2 , км2, а,  га);

має уявлення про співвідношення між одиницями площі;

 

Сюжетні задачі

 

Замінено:

розпізнає типові задачі за їх ознаками;

на:

розпізнає задачу за змістом або способом її розв’язання;

 

Сюжетні задачі

Замінено:

Задачі, на рівномірний прямолінійний рух двох тіл в одному та в різних напрямках

на:

Задачі, на рівномірний прямолінійний рух двох тіл в різних напрямках.

 

Замінено:

розуміє особливості прямолінійного руху двох тіл в одному напрямку, назустріч та у протилежних напрямках;

розуміє сутність способів розв’язування задач на знаходження відстані, швидкості та часу при русі двох тіл в одному та в різних напрямках;

розв’язує задачі, в яких описуються процеси спільної праці, одночасного руху в різних напрямках і в одному напрямку

на:

розуміє особливості прямолінійного руху двох тіл назустріч та у протилежних напрямках;

розуміє сутність способів розв’язування задач на знаходження відстані, швидкості та часу при русі двох тіл в різних напрямках;

розв’язує задачі, в яких описуються процеси спільної праці, одночасного руху в різних напрямках;

 

Загальні прийоми розв’язування задач

 

Замінено:

Пошук розв’язувальної моделі задачі.

Математична модель задачі

на:

План розв’язування задачі.

Різні форми запису розв’язання задачі.

 

 

 

 

 

 

Замінено:

Перевірка правильності розв’язання: пряма й непряма.

на:

Перевірка правильності розв’язання задачі.

 

Замінено:

планує послідовність розв’язуваннязадачі;

використовує різні форми запису розв’язання задачі (по діях, виразом або рівнянням);

на:

складає план розв’язування задачі;

пояснює вибір дій;

використовує різні форми запису розв’язання задачі (по діях з поясненням, або виразом);

Замінено:

перевіряє правильність розв’язку задачі різними способами (складанням і розв’язанням обернених задач, розв’язанням іншим способом, на основі відповідності одержаного результату прикидці);

на:

перевіряє правильність розв’язку задачі способом складання і розв’язування обернених задач, іншим способом розв’язування задачі;

Замінено:

складає задачі за виразом.

на:

складає задачі за виразом, рисунком, схемою, аналогічні та обернені до розв’язаної.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Нормативно-правова база початкової школи | Додав: ludmila (28.02.2016)
Переглядів: 318 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук