Понеділок, 21.07.2025, 12:01
Вітаю Вас Гість | RSS
Інформер
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Розробки уроків

Охорона тваринного світу.

Тема уроку. Охорона тваринного світу.

Мета уроку. Ознайомити учнів із представниками тваринного світу, що занесені до Червоної книги України, зі зникаючими видами видами тварин, які потребують охорони; сформувати поняття «Червона книга України»; вчити спостерігати за тваринами, розпізнавати їх за зовнішнім виглядом; розвивати мову, мислення, увагу, вміння працювати в малих групах; виховувати бажання охороняти природу, дбайливо ставитися до братів наших менших.

Обладнання. Діапроектор, дошка, ноутбук, презентація «Тварини Червоної книги України», предметні малюнки, картки для роботи в групах.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи

(Слайд №1. Природознавство 1 клас)

  1. Привітання

Пролунав і стих дзвінок,

Починається урок.

Всі за парти посідайте,

Працювати починайте.

  1. Емоційна хвилинка

(Слайд №2. Сонечко)

  • Погляньте, яке весняне сонечко зазирнуло до нашого класу на урок. Давайте йому посміхнемося. Воно хоче, щоб ми також посміхнулися одне одному і почали працювати з гарним настроєм.

(Слайд №3. Девіз уроку)

  • А ще до нас зазирає мудра сова. І пропонує працювати на уроці під таким девізом:
    • Не просто слухати, а чути;
    • Не просто дивитись,  а бачити;
    • Не просто відповідати, а міркувати;
    • Дружно й плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

(Слайд №4. Зимовий пейзаж)

  1. Бесіда
  • Яка зараз пора року?
  • Які ознаки зими ви знаєте?
  • Які є зимові місяці?
  • Який зараз місяць?
  • Чому лютий дістав таку назву?
  • Чи схожа зима за нашим вікном з тією, що на малюнку?
  • Чим відрізняється?
  1. Повідомлення синоптиків
  • Яка сьогодні температура повітря?
  • Чи є опади?
  • Чи був вітер, коли йшли до школи?
  • Яке  небо?

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу

(Слайд №5. Звірі)

1. Бесіда

  • Про кого говорили на минулому уроці?
  • Яких звірів запам'ятали?
  • Які звірі живуть у вас вдома?
  • Які зустрічаються в дикій природі?
  • Які характерні ознаки цієї грути тварин?

(Слайд №6. Птахи)

  • Яку ще групу тварин вивчили?
  • Яких птахів запам'ятали?
  • Що є характерною ознакою птахів?
  • Чому ластівки відлітають до теплих країв, а горобці – ні?
  • Як потрібно допомагати пташкам взимку?
  • Які пташки прилітають до ваших годівниць?
  • Чим ви їх підгодовуєте?

(Слайд №7. Риби)

  • Кого ви бачите на цьому слайді?
  • Чим відрізняються риби від інших тварин?

(Слайд №8. Комахи)

  • Які ще групи тварин ви запам'ятали?
  • Яка характерна особливість комах?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

- Щоб дізнатися про що будемо говорити сьогодні на уроці, вам потрібно на картках закреслити всі літери «де» і прочитати слова

(Твадриднди Чедрводнодї кдниги Удкрадїдни)

(Слайд №9. Тварини Червоної книги України)

V. Мотивація навчальної діяльності

1. Бесіда

- Що таке Червона книга?

- Для чого вона потрібна?

- Які сторінки в ній є?

- Ось саме про Червону книгу та про охорону тваринного світу ми й будемо говорити сьогодні на уроці.

(Слайд №10. Червона книга України)

ІV. Підготовка до сприймання нового матеріалу

1. Казка

Одного разу вирішив художник намалювати ліс. Що ж таке ліс? Він подумав і вирішив, що ліс – це дерева. Взяв пензлик, фарби і почав малювати дерева – берези, дуби, сосни, ялинки. І так добре намалював, що здавалось, ось-ось повіє легенький вітерець, і зашелестять листочки на деревах.

В куточку він намалював маленького лісовичка.

Через деякий час творець подивився на свою роботу і побачив, що дерева перетворилися на сухе гілля.

- Що ж сталося? – здивувався він.

- Та хіба ж це ліс? – почулося з куточка картини. Це говорив лісовичок.

- Не може бути лісу без трави і кущів, без квітів і грибів.

Художник довго малював різні рослини. Його картина стала ще гарнішою. Але ліс продовжував помирати.

- Як ви гадаєте, чого не вистачало на картині?

Тоді художник взяв і домалював різних тваринок. І ліс став жити.

2. Бесіда

- Так само, як і ліс, не може існувати без тварин і людина.

- Пригадайте, що тварини дають людині?

( Харчування, вовна, шовк, хутро, шкіра, ліки, допомогу в роботі)

- Звичайно про свійських тварин людина піклується і оберігає їх, а от багато диких тварин стоїть на межі зникнення.

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь

Господарська діяльність людей впливає на диких тварин. Коли люди вирубають ліси або забруднюють воду в річках, розорюють степи або осушують болота, вони мимохідь знищують багатьох тварин, для яких ліс, ріка, степ чи болото — домівка. Унаслідок цього багато тварин стає рідкісними, а деякі взагалі зникають. Причиною зменшення чисельності  є також хижацьке полювання.

В Україні понад 130 видів тварин є рідкісними і зникаючими. Вони занесені до Червоної книги України. Українським законом «Про охорону і використання тваринного світу» заборонено виловлювати і полювати на рідкісних і зникаючих тварин, руйнувати місця їх проживання. Обмежена також і риболовля.

Під особливою охороною перебувають тварини в заповідниках і заказниках. Це особливо цінні заповідні території, на яких заборонено займатися будь-якою господарською діяльністю (орати землю, будувати споруди тощо).

Тут створені всі умови для збереження тваринного і рослинного світу. В Україні таких заповідників 12. Допомагають збереженню рідкісних тварин і зоопарки. У них живуть і розмножуються тварини з різних куточків нашої країни та інших країн. Коли в зоопарку або заповіднику тварин якогось виду стає багато, їх переселяють в інші місця. Так врятували вже деякі види тварин.

Створено Червону книгу України було в 1980 році. Тоді вона налічувала 86 рідкісних видів тварин.

Книга має сторінки різного кольору.

На сторінках червоного кольору розміщені ті тварини, яким загрожує загибель.

На білих – ті види, які хоч і не зникають, але їх стає все менше.

Зелені сторінки – це сторінки «надії». На них з червоних і білих сторінок переводять ті види, яким уже не загрожує зникнення.

3.Знайомство з представниками Червоної книги

(Слайд №11. Зубр)

Цікава історія зубра — найбільшої тварини України. Його висота — 2 м, довжина 3,5, а важить він до 1 тонни. У 1927 р. у дикій природі цих тварин зовсім не залишилося. Лише В кількох зоопарках їх лишилося 48 особин. Учені забили на сполох. Тоді із зоопарків цих ТЙ^рин випустили в ліси, у заповідники. І ось тепер їх на Землі понад дві тисячі.

(Слайд №12. Чорноморська афаліна)

Чорноморська афаліна – це найбільша морська тварина України. Її довжина сягає до 3 м, а вага – 150 кг. Живиться вона переважно рибою, живе невеликими групами. Причиною її зникнення стало забруднення моря та зменшення кількості їжі.

(Слайд №13. Ропуха очеретяна)

Найменша з ропух України. Тіло завдовжки до 80 мм. Охороняється в Шацькому національному природному парку.

(Слайд №14. Лелека чорний)

По Україні чисельність досягає 400-450 пар. Чисельність зменшується через вирубування лісів та меліорацію лісових угідь.

                                                            (Слайд №15. Журавель сірий)

Причиною зникнення стало осушення людиною боліт.

              Охороняється у Поліському природному заповіднику.

 

(Слайд №16. Вечірниця велика)

Перелітний звір. Багато тварин гине під час перельотів. Також чисельність зменшується через знищення високостовбурних дерев.

                                                          (Слайд №17. Гадюка степова)

Одна з великих отруйних гадюк на території України. Її отруту раніше використовували в медицині.

                                                          (Слайд №18. Аполлон)

Великий метелик.

Чисельність зменшується, бо зникають рослини, якими живиться його гусінь. Охороняється в заповідниках України.

(Слайд № 19. Вусач альпійський)

Є окрасою нашої природи.

Чисельність зменшується через вирубування старих дібров.

                                                         (Слайд №20. Сокіл)

(Слайд №21. Бражник мертва голова)

Один із найбільших метеликів. Чисельність зменшується через знищення бур'янів,  якими живиться гусінь. Охороняється в заповідниках України.

(Слайд № 22. Беркут)

(Слайд №23. Пугач)

VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

1. Обговорення проблемного запитання

(Слайд №24. Що ми можемо зробити для охорони природи?)

Висновок: берегти потрібно не тільки зникаючих тварин. Берегти потрібно і тих, які ще не занесені до Червоної книги України. Їх життя залежить від нашої поведінки в природі.

2.Робота в парах

Обєднатися в пари і виконати завдання на аркушах. (Підписати назви тварин, які запам'ятали).

VІ. Підсумок уроку

(Слайд № 25. «Незакінчене речення»)

  1. Вправа «Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці говорили про…

- Найбільше запам'яталося …

- Було цікаво слухати про …

- Хотілося дізнатися…

- Як же потрібно охороняти тварин?

(Слайд №26. Звернення)

Прошу вас тільки не забувати:

Кожна тварина варта любові.

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку звіринку.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатись не ображати.

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: ludmila (07.03.2016)
Переглядів: 321 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук