П`ятниця, 18.07.2025, 21:56
Вітаю Вас Гість | RSS
Інформер
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Розробки уроків

Звірі.

Тема уроку. Звірі

Мета уроку. Формувати в учнів поняття «звірі», ознайомити з особливостями будови звірів; вчити визначати основні ознаки цієї групи тварин, розпізнавати найпоширеніших звірів рідного краю; розвивати мову, мислення, увагу, вміння аналізувати, порівнювати; виховувати любов та дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання. Мультимедійне забезпечення, презентація, картки для роботи в парах, предметні малюнки із зображенням звірів.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи

(Слайд №1. Природознавство 1 клас)

  1. Привітання

Пролунав і стих дзвінок,

Починається урок.

Всі за парти посідайте,

Працювати починайте.

  1. Емоційна хвилинка

(Слайд №2. Пейзаж рідного краю)

  • Розпочати наш сьогоднішній урок природознавства мені хочеться рядками із вірша А Потапової:

Світ прекрасний

Навколо тебе –

Сонце ясне

І синє небо,

Птахи і звірі,

Гори і ріки –

Нехай він буде

Таким навіки!

Нехай людина

Добро приносить –

Бо світ навколо

Любові просить!

  • Тому давайте любити і поважати одне одного, жити в гармонії з природою. Зараз посміхніться один до одного,  розпочнемо з гарним настроєм наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

(Слайд №3. Зимовий пейзаж)

  1. Бесіда
  • Яка зараз пора року?
  • Які ознаки зими ви знаєте?
  • Які є зимові місяці?
  • Який зараз місяць?
  • Чому лютий дістав таку назву?
  • Чи схожа зима за нашим вікном з тією, що на малюнку?
  • Чим відрізняється?
  1. Повідомлення синоптиків
  • Яка сьогодні температура повітря?
  • Чи є опади?
  • Чи був вітер, коли йшли до школи?
  • Яке  небо?

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу

(Слайд №4. Птахи)

  1. Бесіда
  • Про кого ми говорили на минулому уроці?
  • Яких птахів запам'ятали?
  • Що є характерною ознакою птахів?
  • Чому ластівки відлітають до теплих країв, а горобці – ні?
  • Що пташкам взимку страшніше – голод чи – холод?
  • Як потрібно допомагати пташкам взимку?
  • Які пташки прилітають до ваших годівниць?
  • Чим ви їх підгодовуєте?

(Слайд №5. Комахи)

  • Які ще групи тварин ви запам'ятали?
  • Яка характерна особливість комах?

(Слайд №6. Риби)

  • Кого ви бачите на цьому слайді?
  • Чим відрізняються риби від інших тварин?

IV. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одними представниками тваринного світу. А щоб дізнатися хто вони, нам потрібно відгадати загадки:

Влітку наїдається,

А взимку відсипається?

                           (Слайд №7. Ведмідь)

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її …

                           (Слайд №8. Лисиця)

Довгі вуха, куций хвіст –

Моркву і капусту їсть.

В сніжну зиму залюбки

Обгризає яблуньки.

                          (Слайд №9. Заєць)

Котиться клубочок,

Замість ниточок

Триста голочок.

                        (Слайд №10. Їжак)

Рудий пухнастий звірок

Стрибає з ялинки на дубок.

                       (Слайд №11. Білка)

- То ж хто здогадався, про яку ще групу тварин ми будемо говорити на уроці?

V. Повідомлення теми і мети уроку

(Слайд №12. Звірі)

- Сьогодні дійсно ми будемо говорити про ще одних представників тваринного світу – про звірів, навчимося визначати їх істотні ознаки.

VІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота з ілюстрацією слайду №12.
  • Розгляньте малюнки звірів. Назвіть їх.
  • Чим вони подібні?

(Тіло вкрите шерстю, мають 4 кінцівки).

  • Чим відрізняються?
  • Отже, тварин, тіло яких вкрите шерстю, називають звірами.

(Слайд №13. Кит, дельфін, тюлень)

  • А до якої групи належать кити, дельфіни, тюлені? Адже в них немає таких лап і шерсті як у інших звірят.
  • Ці тварини також належать до звірів. А головною ознакою всіх звірів є те, що вони вигодовують своїх малят молоком.

(Слайд №14. Звірі вигодовують малят молоком)

VІІ. Фізкультхвилинка

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди
  • На Землі налічується близько чотирьох тисяч видів звірів. В Україні їх 108 видів.
  • Звірі відрізняються одне від одного своїм зовнішнім виглядом, будовою тіла, розмірами.

(Слайд №15. Кит)

  • Найбільшим представником звірів є синій кит. Довжина його тіла сягає 33 м, а важить він 150 тонн. Його язик важить до 4 тонн. Таку ж вагу має і великий слон. Дитинча синього кита за добу набирає до 90 кг, бо харчується дуже поживним молоком матері.

(Слайд №16. Землерийка)

  • Маленька землерийка важить всього 2 грами, а довжину має 4 см.

(Слайд №17. Жирафа)

  • Найвищим звіром вважається жирафа. Її висота сягає 6 метрів. Довжина язика дорослої жирафи сягає 0,5 м. Ним тварина чистить собі вуха.
  • Тіло більшості звірів вкрите  хутром. Винятком є лише дельфіни та кити, а також їжачки та дикобрази, бо мають на своєму тілі багато голочок.
  • Хутро потрібне звірам, щоб захищатися від холоду. На зиму звірі линяють, змінюючи своє хутро на більш тепле і густе
  • Де живуть звірі?
  • В залежності від того, де проживають звірі, змінюється і форма їхнього тіла. Дельфіни та кити живуть у воді. Тому й мають плавці. Лисиці, вовки, їжаки пересуваються сушею – тому мають лапи.
  • А чи зустрічали ви звіра, який літає в небі?
  • Як називається тваринка, яка спить усю зиму головою вниз?

(Слайд №18. Кажан)

  • Кажан – це звір, який вміє літати. Його передні лапки перетворилися на крила. Восени частина кажанів відлітає у теплі краї, а інші зимують у печерах і будівлях. Там вони сплять, повиснувши вниз головою і склавши крила.

         Вони дуже корисні, бо поїдають багато шкідливих комах

(Слайд №19. Хижі, всеїдні, рослиноїдні)

  • Всі звірі за способом живлення діляться на хижих, всеїдних та рослиноїдних.

(Слайд №20. Хижі звірі)

  • Хижі звірі харчуються переважно іншими тваринками. Очі в таких звірів розташовані на передній частині мордочки, щоб добре було видно здобич.
  • Назвіть таких звірів.

(Слайд №21. Рослиноїдні звірі)

  • Рослиноїдні звірі харчуються різноманітними рослинками. В цих звірів очі розташувалися по обидва боки голови, щоб бачити ворога.
  • Назвіть таких звірів.

(Слайд №22. Всеїдні звірі)

  • Чим же харчуються всеїдні звірі?
  •  Назвіть таких звірят.

(Слайд №23. Дитинчата звірів)

  • Навесні у звірів народжуються малята, яких вони вигодовують молоком, турбуються про них, навчають здобувати їжу, доки ті не стануть самостійними.
  • Багато звірів живе поряд з людиною.
  • Назвіть їх.
  1. Гра «Дикі чи свійські?»

(Слайди №24, 25).

- Розгляньте фотографії звірів, назвіть тільки свійських.

             VІІ. Закріплення знань, умінь та навичок

  1. Робота з підручником (с. 62-63)
    1. Робота з малюнками
  • Розгляньте малюнки.
  • Яких тварин ви впізнали?
  • Як їх можна назвати одним словом?
  • Чому вони належать до звірів?
    1. Розповіді учнів
  • Розкажіть про одну із цих тварин все, що ви знаєте.

  VІІІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок

  1. Робота в парах
  • Хто тут зайвий. Свій вибір поясніть.
    • Лось, зебра, миша, лящ.
    • Заєць, вівця, зубр, журавель.
    • Песик, кіт, коза, оси.
  1. Робота в зошиті з друкованою основою
  • Давайте відгадаємо загадки, а відгадки до них обведемо кольоровим олівцем.

Прийшла кума з довгим віником

На бесіду з півником.

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід.

 

Не ходжу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навманя

Перегнав би я коня.

Я страшенний боягуз,

Всіх на світі я боюсь.

  1. Хвилинка-цікавинка.

(Розповідь супроводжується показом предметних малюнків)

  • Всі ви памятаєте мультфільм «Ну, постривай!», але, напевно, ніколи не задумувались, чому вовк не може спіймати зайця. Виявляється, що у цієї казки є цілком наукове пояснення. Зайчик – це найшвидша тварина України. Він може бігати 70 км/год, а швидкість вовка лише 65 км/год. Зате вовк здобуває здобич гоном, довгий час її переслідуючи.
  • Зайчисі-матері із зайченятами клопоту не багато. Народжуються зайченята десь під кущем. Проворні, пухнасті, із розплющеними очима. Зайчиха нагодує їх молоком та й побіжить геть. Але це не біда, бо їх нагодує будь-яка зайчиха, яка буде поряд пробігати. А через 5-6 днів вони починають їсти травичку.
  • Їжачиха дуже дбайлива мама. Вона для своїх діток вимощує гніздо травичкою. Годує їх молоком. Новонароджені їжачата сліпі, білі і зовсім без голочок. Коли вони підростають, то мама разом з ними вирушає на полювання: ловить жуків, черв’яків, жаб.
  • Ведмідь залягає на зиму в сплячку, будуючи барліг у гущавині лісу. В лютому ведмедиця народжує 1-2 малят і годує їх молоком 6 місяців. Серед лісових жителів ведмеді – довгожителі. Живуть до 50 років. В середині зими у ведмедів змінюється на лапах шкіра, а молода, ніжна шкіра мерзне: от ведмідь і облизує її гарячим язиком. А в народі говорять, що ведмідь смокче лапу.
  • Мільйони дерев саджають білки. Вони закопують у землю горіхи, а потім про них забувають. Плід проростає. Згодом з нього виростає нове деревце.
  • Майже всі тварини поділяються на лівшів і правшів. Вже доведено, що білий ведмідь є лівшою.
  • У Парижі встановлено пам’ятник собаці, який врятував 41 людину в Альпах під час снігових заметів. У Нью-Йорку – вожаку упряжки Балту. Він зміг доставити під час епідемії протидифтерійну сироватку в селище, яке було занесене снігом. А в Італії встановили пам’ятник собаці Вірному. Цей пес 14 років ходив щовечора на автобусну зупинку зустрічати свого господаря, який загинув на війні.

   ІХ. Підсумок уроку

(Слайд №26. Подумай!)

  • Пригадайте, в яких казках ви зустрічалися із звірами?
  • Якими вони вам запам'яталися в казці?

(Слайд №27. Вправа «Незакінчене речення»)

  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • Сьогодні на уроці говорили про…
  • Найбільше запам'яталося …
  • Було цікаво слухати про …
  • Хотілося дізнатися…
  • Чим же звірі відрізняються від інших тварин?

(Слайд №28. Звернення)

Прошу вас тільки не забувати:

Кожна тварина варта любові.

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку звіринку.

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагатись не ображати.

Категорія: Розробки уроків | Додав: ludmila (07.03.2016)
Переглядів: 459 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук